La Tahzan , Jadilah Wanita Yang Paling Bahagia







Wanita,
Kadangkala diuji dengan sehebat hebat ujian.
Zahirnya lemah tapi batinnya gagah anugerah Tuhan.



La. Tahzan.


Optimislah dengan ujian. Itu hadiah Tuhan.
Bersyukurlah . Beruntunglah.
Dari jutaan , engkau pilihanNya.

Kita rasa kitalah yang besar ujiannya. Kita rasa kitalah paling berat bebanannya.

Come on. Ada orang lagi besar ujiannya. Lagi berat bebanannya.
Jangan merungut sayang , Jangan mengeluh walau sedetik.

Kita milik Dia. Dulu , kini dan selamanya.
Maka Dia berhak menentukan yang sebaiknya buat kita.
Bukan hanya didunia . Bahkan hingga ke daerah sana.

Jalan takdir Allah tak pernah salah.
Berbaik sangkalah dengan aturanNya.
Jika perlu untuk engkau menangis, maka nangislah...


Tapi sayang , jangan sedih lama lama..
Nampak macam kita kurang redha dengan apa yang Allah aturkan.
Takdir Allah is something yang unexpected.
Miracle things may come soon. Soon.
Engkau harus percaya.
Ya , percaya !

La , Tahzan.
Syurga itu mahal sayang , bukan mudah kita nak dapat.
Even people always said, benda yang payah nak dapat itulah yang kita akan benar benar hargai.
Dan kita pasti bahagia sangat bila dapat.
Itu pasti.
Senyum.

Tapi terkadang ada masa kita jatuh.
Tak mampu nak bangun,
Tapi ingatlah walau apapun Allah akan tetap menemani
Just beside you , selalu.
Allah akan ubat luka di hati kita perlahan lahan.
Inilah hadiah buat hambaNya yang bertabah !
Tears.

Insya Allah , bila Allah redha , Allah akan mudahkan.
Tak mudah. Siapa kata mudah ?
Tapi inilah kasih sayang Tuhan .
Berdamailah dengan takdirNya.
Dan sampai masa kita akan faham , ada perkara yang memang dah tertulis akan terjadi.

Dan tertulis di Luh Mahfuz.
Dan kita mesti berhentu daripada memaksa ia jadi macam yang kita nak.
Tetaplah sabar dan redha dengan aturanNya.

Bukalah surat cinta dariNya.
Pasti akan damai hatimu.


" Maka hanya bersabar itulah yang terbaik (bagiku)"
[Yusuf:18]

La tahzan. Kesatlah air matamu... Allah ada. Allah tahu.


" Dan bertakwalah kepada Allah, sungguh, Allah Mengetahui segala isi hati"
[Al-Maidah:7]

dan ingatlah...


" Kebahagiaan kita tidak terletak pada harta , tidak pada penampilan diri, tidak juga pada gemerlap perhiasan dan keindahan dunia. Ukuran kebahaguaan terkait erat pada hati dan ruh manusia yang mendamba redha Tuhannya"
[Hasan Al-Banna-]

Jatuh bangun dalam kehidupan. Sembuh kan lukamu.

Hati..

Bahagian paling sukar difahami

Bila bibir mengukir senyum , belum tentu dia bahagia.

Bila air matanya mengalir tanda dipaksa, belum tentu dia derita

Hatinya. Hati itu sukar difahami bahasanya.

Kadang menghegeh mencari ruang.

Menebar rasa yang lama terpendam.

Mencari ruang untuk menyembuh , dek luka semalam.

Belum sembuh , barangkali.



Jiwa...

luka semalam yang belum terbaiki kau jengah semula..
perit lagi ya ?
Jangan kau simpan diam diam dalam dada.
Luahkan.
Luahkan satu satu dalam sujudmu yang lama.
Moga jiwamu yang kekeringan membasah semula dalam redhaNya.


Sukarkan.
Memapar senyum.
Membalas tawa.
Saat diri terbenam dalam duka.
Kau sendiri pernah rasa kan ?


Karena itu 
Kita, jangan sesekali cemuh hidup orang.
Kita jangan sesekali hina hidup orang.
Jatuh bangun dia. Naik turun dia.
Cuma Allah tahu,

Dia struggle doplohpatjam sikit pun kita tak pernah tahu.
Kita main aci redah bising bising komen pasal dia. Sikit pun tak menambah iman kita.

Berhentilah...

Allah lebih tahu apa lebih baik untuk hidup dia.
Doakan dia, moganya malaikat mendoakan kita semula.


Dulu, pernah ada yang bilang,


"Dalam hidup , ada masa engkau perlu berkorban. Korban jiwa, korban masa , korban tenaga. Air mata mungkin mengalir. Hati mungkin terguris. But this will never be forever. You wish something better , but He knows something greater. Keep walk. Head up ! Hidup tak lama . Korban sekejap . Senyum , lalui hidup sebaiknya. "



Ketahuilah..
Tiap perasaan yang kita ada , Allah yang ciptakan.
Maka tika mana engkau lelah dengan apa jua perasaan yang ada , bicaralah sama Dia.
Puas. Kau akan puas.

Kerana atas izinNya perasaan ini terlahir dan hilang.

Sungguh , Dia pasti menitipkan kekuatan dari arah yang kau tak sangka sangka.


Bisik sama hati,


"Tuhan , aku tahu semua ini tidak sia sia ".


Satu benda kau kena faham.

Satu benda.
Kita ini bukan kuat mana.
Bukan tabah mana.
Bukan cekal mana.
Tegar, tabah , cekal dan kuat itu Allah yang bagi.

Kalau Tuhan tak bagi segala jenis kekuatan tu , nak bukak mata pun kau tak larat.

Ingat Tuhan. Cari Tuhan.

Lalu saat kau pasrah dan putuskan..

"Malas nak fikir. Let the time decide. Betul ke gitu kak ?"

"Sayang , masa tak pernah menentukan apa apa. Allah yang atur. Dengan izinNya . Tentang apa jua. Cuma masa itu memberi peluang utk kita usaha, doa dan memperbaiki diri. Masa itulah yang Allah peruntukkan buat kita merawat hati".


Moga nantikan kau fahami.

Hikmah hikmah yang teralir.

Moga jatuh bangun kita ini nantikan mensenyumkan kita di

Syurga.


"Dan aku belum pernah kecewa dalam berdoa kepadaMu , ya Tuhanku" [Maryam:4]




Kekal tegar ya, 
Moga Allah menjaga.








*********
Artikel ini adalah tulisan Nor Adibah Saihen. Semoga memberi manfaat kepada semua.




 
Copyright © Yuyurashid | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in