Dugaan / Ujian

Assalamualaikum..

Today is saturday . Alhamdulillah , semua dugaan yang baru baru ni sudah settle walaupun ada satu dan dua masalah lagi yang selalu terbayang bayang dalam kepala hotakkk yu ni. Hmmm , selama yuyu hidup tak pernah merasakan beban and dugaan yang seberat tahun ini . Tahun ni 2013 yang paling gelap lah dalam hidup yu . Allah sahaja tahu , mungkin semua ini ujian sebab Allah mahukan yuyu berubah dan matang dalam kehidupan kerana akan ada banyak lagi dugaan yang akan datang . Sekarang baru umur 20 , tahun depan dua tahun lagi kalau dipanjangkan umur mungkin banyak lagi masalah yang berat akan dihadapi .

Khamis 20/6/2013 hari paling teruk . Tiga masalah . Hmm , sakit hati ,sedih ,sebak .. Allah sahaja tahu . Tambah tambah lagi , jumaat semalam yuyu pergi kelas pun takde mood . Balik  pun sorang2 , then masa perjalanan balik nangis sorang2 .. dalam hati Allah je tahu . Yuyu bukan kuat untuk menghadapi semua ni , yuyu sekarang bukanlah yang dulu . Yang terlalu alpa dengan buaian kasih di dunia . Masa yuyu hadapi masalah ni , ya Allah . Tuhan je tahu .. tak tahan . Yuyu tak boleh cerita detail kat kawan mahu pun sape2 . Allah je tahu . Yuyu hanya mengharapkan Tuhan yang Maha Esa sahaja . Kawan pun lama lama jadi musuh , orang yang kita sanjung pun mungkin akan ada benci kita bahkan haters pun tetap akan jadi haters. Hidup ni bukan senang bila dah ada pancaroba dan hawa nafsu syaitan dengan hasad dengki , kebencian , nafsu , mengumpat , mengata , dicaci , dihina ,di herdik ,,.. macam2 . Hanya kita kena kuat untuk menghadapi semua itu , Allahuakbar.. sebak hati ini...


After masalah yang hari khamis tu yang bertimpa timpa , tiba tiba jumaat semalam . ada pulak dugaan ... terkilan . Sedih , Kenapa semua ni sekelip mata je aku tahu ? hmmm ... yuyu mmg berseorang after balik kelas . Then , yuyu cuba mencari kata kata semangat daripada artikel I LOVE ISLAM : -

Andai ditakdirkan kita mati hari ini, kita kembali kepada-Nya dengan tangan yang kosong.  Tanpa wang, tanpa harta. Semuanya milik Allah. Dan Dia berhak atas segalanya.
Allah swt berfirman :
“Dan ketahuilah bahawasanya harta dan anak itu sebagai ujian; sesungguhnya Allah pada sisi-Nya itu adalah ganjaran yang besar.” – [Surah al-Anfal : 28]
“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.” – [Al-Baqarah 2:155]


Ya Allah , sedihnya . selama ni yuyu selalu berfikiran tertutup . Ada masalah , nangis . nangis.. ye , sebab yuyu tak tahan .. tapi bila baca . Yuyu rasa Alhamdulillah . Bersyukur sangat seperti mana artikel ni menyatakan bahawa : -

Jarang sekali kita bersyukur dengan ujian yang diberikan. Sedangkan mungkin juga, ujian itu merupakan salah satu peringatan kepada kita, supaya kembali dekat kepada-Nya, agar perbanyakkan amalan kepada-Nya, menadah tangan bermohon doa kepada Dia.
Moga kita dijauhi dari api neraka dan dimasukkan ke syurga.
Kerana Dia kasihkan kita. Sekali-sekala Dia ‘mengejutkan’ kita dari lena yang panjang. Menyedarkan kita dari kealpaan dan kelalaian.
Kerana semuanya milik Dia. Dia memberi kepada sesiapa yang Dia ingini sebagaimana firman-Nya;
“Sesungguhnya Rab (Tuhan)mu melapangkan rezeki kepada sesiapa yang Dia (Allah) kehendaki dan menyempitkannya; sesungguhnya Dia (Allah) terhadap hamba-hamba-Nya (Allah) adalah al-Khabir (Maha Mengerti), lagi al-Basir (Maha Melihat).” – [Surah Al-Israk:30]
hmmm , Dalam perspektif jodoh .. mungkin Allah bagi petunjuk . Tapi , biarlah . Semua itu urusan Allah . Semoga aku dijauhkan daripada lembah yang hina . Amin ....



Ya Allah , Aku bersyukur . Kuatkanlah hati hamba-Mu ini ,sesungguhnya hamba-Mu ini insan yang lemah .  Jauhikanlah hamba-Mu ini daripada seksa Api Neraka . Jadikanlah hamba-Mu ini anak yang solehah dan panjangkanlah umur kedua ibu bapa hamba-Mu ini dan sihatkanlah tubuh badan meraka . Amin , Ya Allah.


Sebenarnya , tiada guna kita mencintai orang yang salah . Tetapi dengan cara itu , kita tahu dimana silap kita dan berubah daripada yang tak betul ke arah yang betul . Menangisi perpisahan akibat gagal bercinta adalah satu pembaziran mutiara jernih kita juga menguji sejauh mana kebodohan kita tetapi jangan menangisi dan menyesali akan dosa kita lantas meminta pengampunan dariNYA akan lebih menjamin dunia dan akhirat .

Dan tiada guna kalau berkawan kalau kawan mahu menjadi lawan . Berbuat baik berpada-pada , berbuat jahat jangan sesekali . Wallahu;alam . Orang yang tidak kenal yuyu dengan rapat , yuyu tahu ramai yang judge . Tapi , yuyu manusia biasa . Bukan sempurna . Maaf jika yuyu ni , menjadi tomahan mulut orang . Allah yang mencipta manusia , dan Allah sahaja yang mampu menilai . Jangan terlalu ikut syaitan . Mungkin cara itu , kita tidak akan mengutip pahala untuk mendapatkan syurga di akhirat kelak ..
Banyak kena fikirkan , dengan pembelajaran . Ikut amanah yang parents suruh . Jangan terlalu bodoh . Sesungguhnya ilmu itu penting untuk dibawa didunia dan akhirat . Insya Allah .. Nawaitu kerana Allah Ta'ala.. Sesungguhnya ilmu itu tersangatlah penting bagi kehidupan supaya tidak dibodohkan dengan orang orang yang lebih berilmu . Beriknlah kejayaan untuk kedua dua ibu bapa , sekali airmata ibu bapa menitik disebakan kejayaan kita .. itulah hasil yang akan membuatkan kita berasa berjaya mencapai apa yang ibu bapa kita inginkan...


Insya Allah akan ada kebahagiaan kelak . Allahuakbar .

2 comments:

  1. Post Yuyu bagi kesedaran yang Allah tu sentiasa ada dengan kita. Manusia tahu tapi alpa. Moga kita lebih dan sentiasa ingat DIA. :)

    ReplyDelete
  2. Ye bielya.. Allah memang sentiasa ada dengan kita , sebab tu lah sentiasa ada ujian , dugaan yang datang .. tak kira masa..... Bila kita senang , kita tak ingat dosa.. tak ingat Allah .. bila dugaan menimpa.. Allah jugak kita cari....

    ReplyDelete

 
Copyright © Yuyurashid | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in